Allmänna villkor för företagsköp
1. allmän
1.1 Tapwell AS, org. nr 986 210 407 ("Tapwell") säljer i princip endast till kunder som handlar huvudsakligen som ett led i kommersiell verksamhet ("Kunden"). Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor ("Allmänna villkor") gäller för alla köp från Tapwell till Kunden. Tapwell och kunden kallas gemensamt för "Parterna" och individuellt som "Parter". Om köparen inte är näringsidkare gäller de Allmänna Villkoren med de ändringar som följer av tvingande lagstiftning.
2 Ingående av avtal
2.1 Kunden kan beställa produkter från Tapwell av
a) gör en beställning via Tapwells webbutik för återförsäljare eller genom att skicka en
beställ via e-post eller EDI till Tapwell; eller
b) acceptera ett erbjudande som Tapwell har skickat till Kunden.
2.2 Om inget annat anges i det enskilda erbjudandet gäller erbjudandet i 14 dagar från det datum det skickats till Kunden.
2.3 Ett bindande avtal har ingåtts enligt punkt 2.1 när Tapwell har skickat en bekräftelse till Kunden på att beställningen har accepterats ("Orderbekräftelsen").
2.4 När Kunden erhåller en Orderbekräftelse ska Kunden kontrollera att Orderbekräftelsen stämmer överens med Kundens beställning vad gäller kvantitet, produkttyp, pris, artikelnummer etc. Om det finns en avvikelse mellan beställningen och Orderbekräftelsen, Kunden måste kontakta Tapwell så snart som möjligt.
2.5 Avtalet (enligt definitionen nedan) är inte bindande om det har förekommit ett skriv- eller skrivfel i ett erbjudande från Tapwell, Orderbekräftelsen, i nätbutiken eller på annat sätt i kommunikationen mellan Parterna, och den andra Parten förstått eller bör har förstått att det var ett sådant misstag.
2.6 Den person som agerar för Kundens räkning antas vara auktoriserad av Kunden att ingå Avtalet.
2.7 De Allmänna Villkoren utgör tillsammans med Orderbekräftelsen det övergripande avtalet mellan Parterna ("Avtalet"). Om Parterna har ingått separat överenskomna leveransvillkor för det enskilda köpet (”Leveransvillkoren”) är även dessa en del av Avtalet. Vid eventuell konflikt har Orderbekräftelsen företräde framför Leveransvillkoren och Allmänna Villkoren. Leveransvillkoren har företräde framför de allmänna villkoren.
2.8 Tapwell accepterar inte avvikande, motstridiga eller kompletterande villkor från Kunden om inte sådana villkor skriftligen och otvetydigt accepteras av Tapwell. Det faktum att Tapwell inte invänder mot Kundens villkor ska inte betraktas som samtycke till avvikelse från Tapwells villkor för köpet.
2.9 Tapwells presentation och annonsering av produkter, oavsett var och hur det görs, utgör inte ett bindande erbjudande att ingå ett avtal. Tapwell förbehåller sig rätten att neka försäljning till kunder i specifika fall.
3 Leveransvillkor
3.1 Tapwells priser ska förstås som Ex Works ("EXW", Incoterms 2020) Tapwells lager i Oslo, om inte annat avtalats skriftligen och framgår av Orderbekräftelsen. Övriga leveransvillkor framgår av orderbekräftelsen. Leveransadressen är den som framgår av orderbekräftelsen.
3.2 Om inte Tapwell skriftligen har accepterat ett specifikt leveransdatum till Kunden, ska Tapwell leverera varorna till Kunden så snart som möjligt efter det att Orderbekräftelsen har skickats. Förlust-
well kan förlänga leveranstiden om förseningen beror på omständigheter utanför Tapwells kontroll, till exempel (men inte begränsat till) försenad leverans från en tillverkare eller underleverantör, eller om det annars råder Force Majeure (enligt definitionen i punkt 7).
3.3 Tapwell har rätt att göra delleveranser i den mån Tapwell inte anser detta vara oskäligt betungande för Kunden.
4 Betalningsvillkor. Dröjsmålsränta
4.1 Betalning ska ske inom 15 dagar från fakturadatum, om inte annat skriftligen avtalats.
4.2 Vid försenad betalning utgår ränta enligt dröjsmålsräntelagen. Tapwell har också rätt att ta ut krav- och inkassoavgifter.
5 Undersökning av godset. Klagomål
5.1 Kunden är skyldig att granska varan noggrant omedelbart efter mottagandet. Kunden förlorar sin rätt att hävda ett fel om Tapwell inte utan onödigt dröjsmål får skriftligt meddelande om det påstådda felet efter att kunden upptäckt eller borde ha upptäckt felet.
5.2 Om Kunden inte reklamerar inom två år efter att han mottagit varan, förlorar Kunden under alla omständigheter sin rätt att hävda ett fel, om inte annat följer av Tapwells reklamations- och garantipolicy, jfr punkt 5.4.
5.3 Kundens reklamation ska i möjligaste mån specificera arten, omfattningen och konsekvenserna av de påstådda defekterna. En reklamation eller reklamationsanmälan ska innehålla en beskrivning av och bilder som visar defekten. Kunden ska tillhandahålla all tillgänglig information om det påstådda felet så snabbt som möjligt.
5.4 En mer detaljerad beskrivning av Parternas rättigheter och skyldigheter avseende reklamationer följer av Tapwells vid var tid gällande reklamations- och garantipolicy (www.tapwell.no/garanti-og-reklamasjonspolicy).
6 Speciellt om det saknas
6.1 Tapwells produkter levereras i enlighet med specifikationerna och med de egenskaper som anges på produktens förpackning eller i det tekniska databladet, om inte annat skriftligen avtalats. Om det levererade varan inte överensstämmer med specifikationerna föreligger ett fel, förutsatt att tillverkarens instruktioner för montering, förvaring och användning har följts så som de framgår av tillverkarens tekniska manualer. Kunden ansvarar själv för att den beställda produkten är lämplig för kundens (inklusive slutanvändarens) ändamål.
6.2 Tapwells ansvar omfattar inte defekter som uppstår till följd av orsaker som uppkommit efter att risken övergått till Kunden. Ansvaret omfattar inte heller normalt slitage och försämring. Om det föreligger ett fel har Tapwell rätt att välja mellan att antingen åtgärda felet eller leverera en ny felfri vara (omleverans), utan kostnad för Kunden. Utöver rättelse och omleverans kan Kunden inte göra anspråk på Tapwell till följd av ett allmänt fel.
6.3 Om felet är väsentligt kan Kunden säga upp avtalet. Sådan hävning kan inte ske om inte Kunden meddelar Tapwell om hävning inom skälig tid efter det att Kunden fick eller borde ha fått kännedom om felet.
7 Ansvarsbegränsning. Force majeure
7.1 Om Kunden lider förlust till följd av ett väsentligt fel i produkten eller en försening kan kunden kräva ersättning, om inte Tapwell accepterar att felet eller förseningen beror på omständigheter utanför Tapwells kontroll. Tapwell ansvarar inte för indirekta förluster (exempelvis men inte begränsat till utebliven vinst och goodwill, förlust till följd av minskad eller förlorad produktion eller omsättning samt förluster till följd av att varan inte kan användas på avsett sätt) som kan uppstå på grund av Avtalet och Tapwells leverans av varorna.
7.2 Tapwells ansvar är i alla fall begränsat till 100 % av vad Kunden har betalat (exklusive moms) för den aktuella produkten som reklamationen avser.
7.3 Ingen Part ansvarar för underlåtenhet att uppfylla Avtalet på grund av "Force Majeure". Force Majeure omfattar omständigheter utanför en parts kontroll som parten inte rimligen kunde förväntas ha tagit hänsyn till vid tidpunkten för avtalet eller för att undvika eller övervinna konsekvenserna av, och som förhindrar eller försvårar fullgörandet av avtalet eller försvårar fullgörandet i tid. orimligt betungande. Force majeure inkluderar, men är inte begränsad till, naturkatastrofer, epidemi och pandemi, mobilisering, krig, revolution och oroligheter, brand, strejk, lockout, statliga restriktioner för energianvändning, allmän brist på material och transporter samt brister eller förseningar i leveranser från underleverantörer på grund av Force Majeure. Detta gäller dock endast i den mån och så länge Force Majeure hindrar någon av parterna från att fullgöra sina skyldigheter enligt Avtalet.
8 Garanti
Tapwell ger ingen garanti på produkterna utöver vad som följer av Tapwells reklamations- och garantipolicy som alltid gäller (www.tapwell.no/garanti-og-reklamasjonspolicy).
9 Annullering och ändring av order. Retur av varor
Kunden har inte rätt att returnera, avbryta eller ändra en beställning om inte Tapwell skriftligen samtycker till detta.
10 Personlig information
Tapwell hanterar personuppgifter i enlighet med gällande integritetslagstiftning. För mer information se Tapwells integritetspolicy (www.tapwell.no/personvern).
11 Ändring av villkoren
Tapwell har rätt att ändra de allmänna villkoren och alla köp omfattas av de när som helst uppdaterade allmänna villkoren. En ändring av de allmänna villkoren kommer inte att påverka ett köp som redan har gjorts när ändringen träder i kraft.
12 Konfliktlösning och plats
12.1 Avtalet regleras av norsk lag.
12.2 Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Om en uppgörelse i godo inte uppnås kan var och en av Parterna föra tvisten till ordinarie domstolsförfarande med Tapwells verksamhetsställe som överenskommen plats.